6 Tips – Sådan gør du cyklen forårsklar

6 Tips - Sådan gør du cyklen forårsklar

Når foråret nærmer sig, er det tid til at gøre din cykel forårsklar.
Har du kørt på cyklen i løbet af vinteren kan salt og snavs have slidt på cyklen så den kræver en grundig gennemgang.
Måske har din sommer cykel stået stille siden efteråret og skal snart ud på landevejen igen.

Her finder du 6 tips til hvordan du gør din cykel forårsklar, så du kan komme ud at køre på en velfungerende cykel når vejret egner sig til det.

Du får disse 6 tips til forårsklargøring af din cykel

  1. Hvilket værktøj skal du bruge?
  2. Grundig vask og rengøring af cyklen
  3. Gennemgang og udskiftning af cykeldele
  4. Justering
  5. Efterspænding
  6. Smøring

Tip 1. Hvilket værktøj skal du bruge?

Alt efter dine ambitioner for selv at foretage små reparationer og at udskifte dele på cyklen i forbindelse med forårsklargøringen. Kræver det et udvalg af forskelligt værktøj.
Har du ikke allerede et stor udvalg af værktøj, kan du købe værktøjssæt specielt til cykel vedligeholdelse.

Gå All-in med denne Part Tool værktøjskasse set hos Cykelpartner.

Park Tool PK3 Pro værktøjskasse

Herunder ser du en liste med værktøj som du typisk få brug for i forbindelse med klargøring og reparation af cyklen. Ikke alt værktøj skal bruges hver gang.

Værktøj til klargøring og cykelreparation

  • Børster til vask og rens
  • Unbraconøgler
  • Fastnøgler
  • Konusnøgler
  • Moment nøgle
  • Torx skruetrækker eller bits
  • Skruetrækker
  • Kædeadskiller
  • Kædemåler
  • Aftrækkere til krank og kassetter
  • Kabelsaks
  • Dækjern
  • Nippelnøgle
  • Cykelpumpe med manometer
  • Klude til aftørring og polering

Tip 2. Grundig vask og rengøring af cyklen

Første trin i klargøringen af din cykel, er at få den vasket og renset. Så har du et godt udgangspunkt til de næste trin i klargøringen og det er langt nemmere at se slidtage og eventuelle defekte dele.
Ved du allerede nu at kæden skal udskiftes, så afmontér den med det samme. Det gør det nemmere at rense tandhjulene og gear.

Fjern det værste snavs
Start med at spule din cykel med en vandslange for fjerne det værste salt og snavs fra cyklen. Undgå at bruge højtryksspuler da den kan skade cyklens dele og lakering.

Montér evt. cyklen i en arbejdsstand. Så er det nemmere at arbejde med cyklen. Alternativt kan den hænges op i loftkroge.

Tacx Team Arbejdsstand
Med cyklen monteret i en arbejdsstand er det langt nemmere at servicere den.

Rengør kæde og tandhjul
Kæde og tandhjul samler meget snavs og olierester. Rengøringen af disse kan svine lidt, så start hér.

Kæden kan nemt renses med en speciel kæderenser eller med en degreaser der sprøjtes på kæde, kassette og tandhjul.

Bike Attitude Kæderenser

Afmonter evt. baghjulet så det er nemmere at rengøre kassetten. Lad degreaseren virker nogle minutter inden delene rengøres med børster og skylles efter med vand. Giv det evt. en ekstra omgang med degreaser, børster og vand hvis delene ikke blev helt rene første gang.

Rengør kassetten
Er kassetten meget beskidt, er den nemmere at rengøre hvis den afmonteres fra body’en. Læg den evt. i blød i degreaser efter det værste skidt er fjernet med en klud.

Kassette - degreaser
Læg den afmonterede kassette i blød i degreaser ©bikegeek

Vask af cyklen
Bland en stor balje eller spand med vand og sæbe. Brug evt. en sæbe specielt egnet til cykler, autoshampoo kan også anvendes.

Rengør nu cyklen med en svamp eller børster velegnet til cykelvask. Start med de dele der mest rene. Sørg for at komme grundigt ind i alle hulrum og samlinger. Forsæt indtil hele cykelen er grundigt vasket.

Rengøring af bremser
Med hjulene afmonteret, er det nemmere at rengøre bremser og komme ind til de besværlige steder. Kører du med fælgbremser, så sørg for også at rense bremseklodserne grundigt og fjerne evt. urenheder der har sat sig fast i klodserne.

Hjulene vaskes nemmest når de er afmonteret. Brug svamp og velegnede børster. Kassetten vaskes ligeledes med sæbevandet, aftørres og monteres igen på bodyen, hvis den har været afmonteret.

Alle de vaskede dele aftørres grundigt så cyklen står pæn og nyvasket.
Montér baghjulet på cyklen.

Tip 3. Gennemgang og udskiftning af cykeldele

Efter at cyklen er vasket, skal den gennemgås for slidtage og skader. Enkelte dele skal måske udskiftes. Noget du i de fleste tilfælde kan klare selv.

Check tandhjul, kassette og kæde
Tandhjul, kassette og kæde slides over tid.

For at undgå at tandhjul nedslides, bør kæden udskiftes inden den har strukket sig mere end 0.75%.

Kædemåler 0.75 pct
Kæden er endnu ikke slidt 0.75 pct og behøver derfor ikke udskiftning ©bikegeek

Med en kædemåler kan du nemt kontrollere hvor meget kæden er slidt. Er den slidt 0.75% skal kæden udskiftes. Slidtage på 1% eller derover kan have slidt kassette, og endnu værre tandhjulene, så meget at de skal udskiftes.

Kædemåler 1pct
Kæden er slidt mindst 1 pct og bør derfor udskiftes ©bikegeek

Er du omhyggelig med at skifte kæde regelmæssigt når den er slidt, kan du normalt køre på tre kæder inden kassetten trænger til udskiftning.

Er kassetten nedslidt?
Det kan være svært at se om en kassette er nedslidt. Ofte vil man efter kædeskift, opleve at kæden “springer over” når du træder hårdt – især i de gear du kører mest i. Er det tilfældet, er årsagen typisk en nedslidt kassette, som derfor også skal udskiftes.

Udskiftes kassette kræver det muligvis en efterfølgende justering af gearene. Se mere om dette senere.

Pully hjulene kan være svære at rengøre så det ofte hjælpe at afmontere dem inden. Der er mange typer pully hjul, med og uden keramiske og/eller lukkede lejer. Tjek evt. producentens vedligeholdeses vejledning.
Når du monterer pullyhjulene igen, så være opmærksom på omløbsretning angivet på hjulet og om der er et “upper” og “lower” hjul.

Check bremser, bremseklodser og kabler
Det er yderst vigtigt at du kører med velfungerende bremser. Check derfor om for- og bagbremser fungerer optimalt. Check bremseklodser for slid og udskift dem hvis de er slidt i bund eller har skader der evt. kan ødelægge dine fælge eller bremseskiver hvis du kører med sådanne.

Er du i tvivl, så tag din cykel med ned til den lokale cykelmekaniker og lad ham kigge på dem.

Kører du med fælgbremser, skal inderkablerne glide let og ubesværet og uden mislyde. Bremserne skal slippe fælgen straks efter du slipper bremsegrebet og være justeret så de bremser nemt.

Inderkabler kan nemt udskiftes med nye og koster under en 50’er for et sæt. Husk at trække en snor eller det nye kabel med igennem yder kablerne når du trækker det gamle kabel ud.
Kablerne indføres typisk fra bremsegrebet og trækkes igennem yderkablerne ned til bremserne.

 

Check dæk og dæktryk
Slidbanen på dækkene skal nu kontrolleres og dækkene udskiftes hvis de er nedslidte.

De fleste racerdæk har en slidindikator i form af en mindre 2-3 mm fordybning i gummiet. Er dækket nedslidt så denne er væk, er det tid til dækskifte. Vurdér selv om dækkene er nedslidte. Begynder du at have flere punkteringer end normalt kan det også være et tegn på at dækkene er nedslidte.

Læs også: Continentals nye Grand Prix 5000 dæk

Uden slidbane griber dækkene ikke ordentlig fast i vejbanen og der er også større sandsynlighed for punkteringer.
Tjek dækkene for større revner. Dækkes sider må heller ikke have større revner.

Fjern småsten der kan sidde fast og betyde punktering (det gør du naturligvis løbende gennem hele sæsonen).
Du fjerner dem let med en lille skruetrækker eller anden spids genstand uden at beskadige dækket.

Det korrekte dæktryk
Check at dæktrykket er i orden. Det anbefalede dæktryk står på siden af dækket, ofte angivet i bar og/eller Psi. Anbefalet dæktryk til racerdæk er typisk 7-8 bar (100-115 Psi).

 

Topeak Joe Blow Sport II cykelpumpe
Joe Blow Sport II cykelpumpe – set hos Cykelpartner

Med korrekt dæktryk har du bedre chancer for at undgå punkteringer og opnår samtidig mindre rullemodstand.

Check for slør i krank, styrfitting, nav og pedaler
Alle bevægelige dele bør checkes for slør der kan være tegn på nedslidning.

Slør i kranken kontrolleres ved at tage godt fat i pedal armene og trække/trykke dem hhv. væk fra cyklen og mod cyklen. Du må ikke opleve nogen form for slør.

Slør i styrfitting
Styrfitting kontrolleres for slør med et godt greb med begge hænder på styret og forbremsen blokeret imens du sidder på cyklen. Pres nu cyklen fremad og mærk efter om der er slør imellem styr/forgaffel og stel. Mindre slør kan evt. klares ved at efterspænde top-cappen på styret.

Dette gøres ved at løsne top-cap skruen samt frempind skruerne og derefter spænde top-cap skruen indtil sløret forsvinder og styret kan drejes ubesværet. Til sidst spændes frempind skruerne igen.

Slør i for- og baghjuls nav kontrolleres ved at vrikke hjulene fra side til side. Oplever du slør, skal nav skruerne justeres indtil sløret er væk. Årsagen til slør i nav kan skyldes nedslidte lejer. Få evt. din lokale cykelmekaniker til at servicere dine hjul hvis du er i tvivl.

Pedalerne
Pedalerne udsættes for meget snavs og skidt, og kræver derfor jævnligt eftersyn og smøring for at forlænge levetiden. Tag fat om pedalen og vrid den i forskellige retninger for at kontrollere evt. slør. Skil evt. pedalen ad og udskift det indvendige fedt. Giv også fjederen i låsemekanismen en smule fedt.

Læs også: Guide til skift af pedaler

Check, juster eller skift geardele
En af de vigtigste ting på cyklen er velfungerende gear.

Montér cyklen i en arbejdsstand eller ophængningskroge. Gennemgå for- og bagskifter visuelt for at se efter evt. slitage på pully hjul og om alle fjederbelastede dele kan bevæge sig frit.
Bagskifteren kan ved meget snavs, være årsag til “sløvt” gearskift og det kan være nødvendigt at afmontere denne og rense den helt i bund, evt. adskilt.

Servicering af bagskifter
Undersøg hvordan du adskiller og – især – samler bagskifteren hvis du skiller den ad. Det kan kræve specialværktøj da der ofte er indvendige fjedre der kan være svære at montere korrekt.
Virker for- og bagskifter umiddelbart til at være i god stand, så skal gearene gennemgås og evt. justeres.

Skift igennem alle gearene på både stor og lille klinge og justér gearene med justérskruen på bagskifteren. Du skal kunne skifte hurtigt mellem gearene i begge retninger.
Kører du med elektroniske gear, justeres gearene med hjælp fra manualen til din geargruppe.

Tip 4. Efterspænding

Cyklen er nu gennemgået og justeret. Det næste trin i klargøringen af din cykel, er at efterspænde alle bolte og møtrikker.
Mange skruer på en racercykel kræver at de spændes med korrekt moment for at undgå overspænding der kan resultere i ødelagte gevind og bolte. Til dette bør du have en momentnøgle.

Hvis der er bolte du skruer helt af, kan du med fordel give dem lidt fedt så de ikke ruster fast og er nemmere at løsne næste gang.

Typisk værktøj du får brug for til efterspænding:

  • Umbraco 4, 5 og 6 mm
  • Fastnøgler i str. 8, 10, 13 og 15 mm
  • Torx 20 og 25

Tip 5. Smøring

Du har ved den grundige vask og rens fjernet meget smøring fra cyklens bevægelige dele. Derfor skal disse steder smøres igen.

Kæden smøres bedst ved kun at smøre den inde mellem rullerne. Dvs, den del af kæden der er i kontakt med tandhjulene.

Imens du drejer pedalerne dryppes kædeolie ned på rullerne på indersiden af kæden, lige inden bagskifteren, så fordeles olie på hele kæden. Lad olien trække indtil du skal bruge cyklen næste gang. Og tør inden første tur, overskydende olie af med klud.

Andre bevægelige dele som f.eks for- og bagskifter, bremser, pedaler og krank smøres også med nogle dråber olie.

Tip 6. Aftørring og polering

Cyklen er nu gennemgået og klar til foråret. Sidste trin er at aftørre evt. fedtede og beskidte fingre.

Skal cyklen være helt “lirens” kan du evt give stellet en gang polish.

Med cyklen poleret, har skidt og snavs sværere ved at sætte sig og det holder cyklen flot og ren i længere tid.

Din cykel er nu klar til foråret – god fornøjelse på landevejen.

1 Trackback / Pingback

  1. Motionscykelløb i Danmark - Samlet liste over cykelløb - BikeGeek.dk

Kommentarerne er lukkede.