Ötztaler Radmarathon – Spektakulært motionscykelløb i Østrig

© Ötztal Tourismus

Ekstremt motionscykelløb i de østrigske alper. 238 km – 5500 højdemeter – cykling i både Østrig og Italien. Ötztaler Radmarathon er ukendt for mange danskere. Er du til udfordrende Grand Fondo’s med masser af stigninger, så læs med her.

Siden 1982 har cykelmotionister kæmpet sig igennem det legendariske Ötztaler Radmarathon i Østrig. Du deltager ikke bare i et motionscykelløb når du kører Ötztaler, du deltager i en folkefest.
Masser af lokale og pårørende står klar med bjældende ko-klokker og opmuntrende tilråb på de mange stigninger.
Depoterne er en oplevelse i sig selv. De byder på et kæmpe udvalg af drikkevarer, Red Bull, frugt, hjemmebagte kager og brød, supper, ost og chokolade. Alle depoter er vel betjent af mange hjælpere så du hurtigt kan komme op på cyklen igen.

Og ruten, der overalt er afspærret i dagens anledning – den er et kapitel for sig

Løbsinformation

Hvornår?

Ötztaler Radmarathon afholdes søndag i sidste weekend i august – i 2019 køres løbet søndag den 1. september

Yderligere information

Se mere på: Ötztaler Radmarathon’s hjemmeside

Ruten – Ötztaler Radmarathon

Start og mål er i skisportsbyen Sölden i det østlige Østrig (Tirol) 90 km fra Innsbruck. Og byder på hele 238 km og 5500 højdemeter.
Ruten byder på 4 bjergpas og bringer dig blandt andet op ad Brennerpassets gamle vej og ind i Italien (Sydtirol) til Jaufenpass og videre op ad Timmelsjoch, den frygtindgydende 29 km lange og 1800 højdemeter hårde stigning.

Efter at have passeret Timmelsjoch, resterer kun nedkørslen til Sölden.

Ötztaler Radmarathon rute
Ötztaler Radmarathon ruten – Copyright OpenStreetMap

Start i Sölden (1377 m) – Oetz (800 m) – Kühtai (2020 m) – Kematen – Innsbruck (600 m) – Brennerpass (1377 m) – Sterzing (960 m) – Jaufenpass (2090 m) – St. Leonhard (700 m) – Timmelsjoch (2509 m) – Sölden (1377 m).

Stigningerne

  • Oetz – Kühtai (2020 m.o.h.)
    Længe: 18.5 km – Højdeforskel: 1200 m – Max: 18%
  • Innsbruck – Brenner (1374 m.o.h.)
    Længde: 39 km – Højdeforskel: 780 m – Max: 12 %
  • Sterzig – Jaufenpass (2090 m.o.h.) (Italien)
    Længde: 15,5 km – Højdeforskel: 1130 m – Max: 12%
  • St. Leonhard – Timmelsjoch / Passo del Rombo (2509 m.o.h) (Italien)
    Længde: 28.7 km – Højdeforskel: 1760 m – Max: 14%
© Ötztal Tourismus

Depoter

  • Kühtai – 51 km
  • Brennerpasset – 127 km
  • Jaufenpass – 161 km
  • Schönau – 201 km
  • Seeberalm – 209 km
  • Sölden – 238 km

 

© Ötztal Tourismus – Foto: Lukas Ennemoser

 

Starten i Sölden

Kl. 06.45 går starten fra centrum i Sölden. De første 32 km, slanger det 4000 deltagere store felt, sig ned gennem Ötztal mod byen Ötz. Strækningen har et fald på ca 600 m.
Ved rundkørslen i Ötz starter dagens første stigning.

© Ötztal Tourismus – Foto: Lukas Ennemoser

Kühtai stigningen

Fra Ötz i 800 meters højde starter stigningen op mod det lille skisportssted Kühtai i 2020 m. Stigningen er på 18.5 km og starter med en smal og stejl stigning der hurtigt bruger dig væk fra dalens bund.

De næste ca. 14 km bugter ruten sig op igennem den skovbevokset dal. Du møder de første stigningsprocenter på 10-11% og bliver mindet om at cykelløbet nu for alvor er i gang.
Et par kilometer før Küthai og rutens første depot, kommer man over trægrænsen, og feltet er nu trukket godt ud.
Flere steder på opkørslen vil du formentlig møde nysgerrige køer, måske stående midt på vejen.

I Kühtai mødes du af musik og opmuntrende tilskuere der giver dig ekstra energi.

Dunkenede og energi depoterne kan genfyldes rutes første deport du møder midt i byen.

Nedkørslen til Innsbruck

Efter Kühtai begynder nedkørslen mod Innsbruck. Nedkørslen har flere strækninger, især i starten, hvor farten kommer godt over 80 km/t. Men den er ikke ufarlig, da man også møder et par tunneller, skarpe sving og kreatur riste på tværs af vejen.
Bunden af nedkørslen er i Kematen hvorfra ruten flader ud de sidste kilometer ind til Innsbruck.

Brennerpasset

Du er kun lige kørt igennem udkanten af Innsbruck før den næste stigning op mod Bremner starter.

De næste 39 km køres der på den gamle Brennerpas vej i bunden af Passier-dalen. Brennermotorvejen bugter sig på adskillige broer langs bjergsiden lige over hovedet på dig. Stigningen er på knap 800 højdemeter og har forholdsvis lave stigningsprocenter på 3-5%, dog med enkelte passager på op til 12%.
Der kan ikke slappes af hér. Hastigheden er tilsvarende høj, så hvis du vil med en gruppe op til passets top i 1374 m skal der arbejdes hårdt for at følge med.
På passets top i 1374 m krydser du grænsen og kører ind i Italien. Kort efter ligger rutens andet veludstyret depot. Du har nu kørt 127 km og passeret de første 2 stigninger.

Nedkørslen til Sterzing

Fra Brennerpasset køres mere eller mindre langs med Brennermotorvejen ned til Sterzing hvor den næste stigning begynder.
På vejen kører igennem en række byer der også her i Italien er velbesøgt af heppende tilskuere.

Jaufenpass stigningen

Dagens tredje stigning, er stigningen op til Jaufenpass. Den er 15.5 km lang er snegler sig op igennem tæt bevokset nåleskov hvor du er beskytte mod den værste vind og den varme italienske sol. Men det varer ikke ved – tæerne tynder ud og bjergene åbner sig påny med betagende udsigt med mørkegrønne skråninger.
Passet ligger i 2090 m og kan – desværre – ses på nogle kilometers afstand. Det føles som en evighed inden depotet ved 161 km nås kort for toppen.

© Ötztal Tourismus – Foto: Lukas Ennemoser

Nedkørslen til St. Leonhard

Nedkørslen fra Jaufenpass er meget bugtende og teknisk udfordrende. Så det er ikke her der skal slås hastighedsrekorder eller tages chancer. Flere steder står der ofte vagter med fløjter for at advare om f.eks huller i vejen.
Tiden på nedkørslen bruges mest fornuftigt til at sunde sig fra forrige stigning og forberede sig mentalt til dagens sidste og absolut hårdeste stigning tilbage mod Østrig.

Timmelsjoch stigningen / Passo del Rombo

Ved foden af Jaufenpass i byen St. Leonhard (700 m), starter opstigningen op mod Timmelsjoch passet der i Italien hedder Passo del Rombo.

Stigningen ligger på sydsiden af de østrigske alper så eftermiddagssolen varmer godt her og der er stort set ikke nogle træer. Ikke en særlig god kombination, når der venter 29 km og 1800 m forude.
Det er ikke uden grund af der er 2 depoter på denne stigning. Der bliver rigeligt behov for at tanke op undervejs mod toppen i 2509 meters højde.

© Ötztal Tourismus – Foto: Jürgen Skarwan

Vejen zig-zag’er sig med adskillige hårnålesving på en stejl bjergside hele vejen mod toppen. Først ca. 1 km før toppen flader det en smule ud, hvor du forlader den stejle bjergside og kører ind i en 555 m lang tunnel der fører dig tilbage til Østrig.

Kort efter tunnelen krydser du passet i 2509 m og Ötztaler Radmarathon Red Bull porten, der markerer at du nu kun mangler 25 km nedkørslen til Sölden.

Timmelsjoch - Passo del Rombo

Nedkørslen til Sölden

Det er bare om at nyde de sidste 25 km ned mod Sölden fra toppen af Timmelsjoch. Stigningerne er ikke helt slut endnu, ca. 5 km efter toppen, kommer der en kort kontra bakke hvor yderligere ca. 100 højdemeter skal forceres. Fra betalingsanlægget i Hochgurgl går det atter ned igen.
I byen Zwieselstein flader det lidt ud, inden det atter går ned de sidste 5 km mod målet i Sölden.

Deltagerne af Ötztaler Radmarathon er mellem 7 og 14 timer om at gennemføre. Så det bliver en lang og anstrengende på cyklen for alle.

God tur.