EUROBIKE 2019 nyheder inden for hometraining

1400 producenter og leverandører var samlet til Europas største cykelmesse for at fremvise det kommende års produkter.

Bikegeek var på pletten da EUROBIKE 2019 blev afholdt den 4. – 5. september i Friedrichshafen i det sydligste Tyskland.

Trods en masse spændende produktnyheder og nye trends vil vi i denne artikel fremhæve nogle af de største nyheder inden for indendørs cykeltræning.

TACX introducerer ny NEO 2T smart trainer

Tyske TACX har opdateret deres NEO 2 smart trainer så den nu støjer endnu mindre og er mere nøjagtig. De kalder den NEO 2T


Udseende er fuldstændig identisk med forgængere NEO 2, blot med påtrykt 2T

ELITE klar med 3 nye home trainere

Elite tager kampen op med Wahoo og TACX, og kommer bl.a. med en forbedret udgave af deres Directo direct drive smart trainer – navnet er DIRECTO X

Derudover introducerer de en helt ny direct drive trainer med navnet SUITO.

Suito bygger på samme komponenter som storebroderen Directo X, men i en mere simpel konstruktion der nemt kan foldes sammen og gemmes væk eller medbringes f.eks i bilen.


Denne udfylder hullet i deres sortiment af home trainere med en smart trainer i mellem klassen.
Der medfølger en 105, 11 speed kassette i kassen, så kører du Shimano får du altså her et ready to ride produkt der ifølge Elite gør dig klar på blot 5 min.

Elite mener stadig der er et markedet inden for wheel on home trainere omend de erkender at det er faldende. Her på Eurobike 2019 fremviste de derfor deres nye TUO wheel on trainer der adskiller sig fra andre trænere af samme type med at have en strømlinet design og sågar ben at træ.

Ny spændende Kickr Bike fra Wahoo

Wahoo tog en stor del af opmærksomheden da de på førstedagen introducerede deres Wahoo Kickr Bike hjemmetræner.
En komplet hjemmetræner hvor alt er samlet i et produkt.

Wahoo har taget teknologierne fra deres Wahoo Kickr og Kickr Climb og bygget en træningscykel op omkring disse.
Med Kickr Bike får du nu en standalone hjemmetræner helt uden brug af din egen cykel.
Adskillige indstillingsmuligheder gør det muligt at tilpasse cyklen præcis til dig som rytter. Du kan sågar tage et billed af din cykel og få Wahoo app’en til at fortælle hvordan Kickr Bike skal indstilles for at matche dit eksisterende setup.


Alternativt kan du indtaste dine tal fra en evt. bikefit og justere Kickr Bike derefter.
Pedalarmslængden justeres ved at montere pedalerne i et af de 5 forskellige huller på træneres pedalarme.


Kickr Bike understøtter længderne 165, 167.5, 170, 172.5 og 175. Der er ikke mulighed for at montere evt. eget kranksæt, med f.eks. powermeter.

Gearmæssigt kan Kickr Bike konfigureres via App’en fuldstændig som du ønsker.

Du kan altså helt uden værktøj skifte mellem f.eks. TT, sprinter og bjerggearing til det formål du ønsker.

Geargrebene på Kickr Bike er Wahoo’s eget og består af flere knapper på højre-/venstre greb der giver mulighed for at opsætte gearing præcis til den gear type du er vant til fra din landevejscykel.

F.eks. kan den konfigureres præcis som DI2 eller SRAM.
Til forskel fra et normalt smart trainer setup, har bremserne på Kickr Bike faktisk deres berettigelse.


Ikke meget software understøtter det endnu. Men det lader til at f.eks. Zwift formentlig vil understøtte det i en kommende opdatering, der vil gøre det nemmere f.eks at komme tilbage i groupettoen og få draft.

Kan du lide at køre på stejle stigninger, kan du glæde dig Kickr Bike. Den kan nemlig simulere op- og nedkørsler på +20% og -15% (Kickr Climb kan give dig +20%/- 10%)

Kickr Bike er ifølge Wahoo’s folk på standen allerede i produktion og starter levering til amerikanske kunder nu. De forventer dog først at kunne levere til europa i starten af 2020. Så står du med ca. 24.000 DKR du skal forvente at give for en Kickr Bike, så hold lidt på lommerne endnu.

Wahoo’s grundlægger Chip Hawkins i tæt dialog med Ineos’ danske Carsten Jeppesen

Zwift – snart med support for MTB spor og meget mere

Zwift viste et af deres “Future works” projekter frem for offentligheden. Hidtil har Zwift ikke henvendt sig decideret til mountainbike folket. Men det prøver de nu at gøre noget ved. En teknologi der også med tiden kunne blive rigtig interessant for os der kører Zwift på “asfalten”.

Det nye projekt går ud på at man ved hjælp af en telefon med Companion App’en (i en kommende version) og telefonens indbyggede accelerometer, vil kunne styre retningen af din Zwift avatar. I Zwift nye Titan’s Grove rute vil man kunne køre væk fra vejen og videre ind på et mountainbike spor. Herfra skal du holde dig på sporet ved at styre dig igennem, præcis som ude i den virkelig verden.

Kører du af sporet vil belastningen automatisk ændre sig på din smart træner. Usynlige vægge holder dig dog stadig i nærheden af sporet, så ikke noget med at være bange for at køre ud over bjergsiden.
Måden Zwift styrer dine bevægelser kan gøres på to måder. Monterer du din telefon fast til styret, vil Companion App’en fortælle Zwift om dit styrs bevægelser der herefter omsætter det til bevægleser fra side til side i Zwift. Alternativt forventes det at tredjeparts leverandører vil producere bevægelsessensorer, f.eks indbygget i allerede eksisterende forhjuls holdere.

Omend løsningen stadig er i beta, så vi en demo af funktionaliteten, og det virkede ganske overbevisende.

Dette koncept kan også gå hen og blive ganske interessant i Zwift inden for landevejscykling. For når vi i dag taler om drafting i Zwift er den på nuværende tidspunkt baseret på hvorhenne i feltet du ligger når du f.eks. kører race.
På sigt kunne man forestille sig at man vil kunne styre efter præcis hvilken rytter man ønsker at ligge bag ved, for på denne måde at kunne udnytte draften mere taktisk end det er muligt i dag.

Zwift er udmærket klar over, at der idag er cykelryttere der holder sig væk fra Zwift race netop fordi dette taktiske aspekt mangler.
Vi glæder os til at se hvordan det kommer til at se ud i en fremtidig version af Zwift.

Mange flere nyheder på EUROBIKE 2019

Følg med her på Bikegeek – vi arbejder på flere artikler om de mange andre nyheder fra messen.